متغیرها در پایتون
متغیرها در پایتون
پایتون یک زبان برنامهنویسی داینامیک است که در آن نیازی به تعریف نوع دادهها برای متغیرها نیست. متغیرها در پایتون میتوانند هر نوع دادهای را نگهداری کنند و نوع دادهی آنها به صورت خودکار تعیین میشود. این ویژگی، کار با متغیرها را بسیار انعطافپذیر و ساده میکند.
تعریف متغیر
برای تعریف یک متغیر در پایتون، کافی است نام متغیر را بنویسید و مقداری به آن اختصاص دهید:
x = 10
y = "سلام، جهان!"
در مثال بالا، x
یک متغیر عددی است و y
یک متغیر رشتهای است.
شرکت در دوره حضوری طراحی سایت با پایتون
قوانین نامگذاری متغیرها
- نام متغیرها باید با یک حرف یا زیرخط (_) شروع شوند.
- نام متغیرها نمیتوانند با عدد شروع شوند.
- نام متغیرها میتوانند شامل حروف، اعداد و زیرخط باشند.
- نام متغیرها نباید کلمات کلیدی پایتون یا توابع داخلی آن باشند.
تخصیص مجدد مقدار
پس از تعریف یک متغیر، میتوانید در هر زمان با استفاده از علامت مساوی (=) مقدار جدیدی به آن اختصاص دهید. به عنوان مثال، کد زیر مقدار متغیر age
را از 25 به 30 تغییر میدهد:
age = 30
استفاده از متغیرها
میتوانید از متغیرها در هر کجای برنامه خود که نیاز به استفاده از مقدار ذخیرهشده در آن دارید، استفاده کنید. به عنوان مثال، کد زیر از متغیر age
برای چاپ جمله "شما 30 ساله هستید" استفاده میکند:
print("شما", age, "ساله هستید")